Název: Name: | Jakovlev Jak-9D | Yakovlev Yak-9D |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-9Д | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1943-DD.MM.194R Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk DD.MM.1943-DD.MM.194R Omský letecký závod č. 166, Omsk | |
Období výroby: Production Period: | DD.03.1943-DD.07.1946 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 3058 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 14.01.1943 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2350 kg | 5181 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3117 kg | 6997 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 9,740 m | 31ft 11,45in |
Délka: Length: | 8,500 m | 27ft 10,64in |
Výška: Height: | 3,000 m | 9ft 10,11in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | 184.6 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 181,749 kg/m2 | 37.23 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 902,3 kW, 939,6 kW v h= 700 m a 880 kW v h= 2 700 m. Vrtule trojlistá kovová VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | Klimov VK-105PF twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 1,210 hp for take-off, 1,260 hp at 2,300 ft and 1,180 hp at 8,860 ft, driving a VISh-61P three-blade variable-pitch propeller of diameter 9ft 10in |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 662 l (484 kg) | 145.6 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 591 km/h v 3650 m | 367.2 mph in 11975 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 350 km/h v 2800 m | 217.5 mph in 9186 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 13,7 m/s | 2696.9 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,1 min do 5000 m | 6,1 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9800 m | 32152 ft |
Dolet: Range: | 905 km | 562.3 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1400 km | 869.9 mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón ŠVAK ráže 20,0 mm střílející osou vrtule s 120 granáty a 1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 200 náboji | One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing axis of the propeller with 120 rounds and one fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-gun mounted on the left over the engine with 200 rounds. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Mnoho letounů mělo dvě vnější křídelní nádrže (každá o objemu 117 l) odpojeny od palivového okruhu, tato úprava byla provedena v dílnách na letištích na přání pilotů. | - |
Zdroje: Sources: | Robert Bock, Monografie Lotnicze 47, Jak-7 Jak-9, AJ-Press, Gdaňsk, 1999, ISBN: 83-7237-019-2 Hans-Heiri Stapfer, Squadron/Signal, Aircraft Number 78, Yak Fighters in Action William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co. (Publishers) Ltd., 1961 (seventh impression 1973). ISBN 0-356-01447-9 http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9d.html http://combatavia.info/index1yak9.html http://www.wio.ru/tacftr/yak-rus.htm archiv autora |